Thursday, April 30, 2020

13. nädal: Teistmoodi IT

Käesoleva nädala teemaks on teistmoodi IT, mis puudutab erivajadustega inimestele suunatud infotehnoloogilisi lahendusi. Tuleb möönda, et minu silmaring selles valdkonnas oli enne käesoleva nädala teemaga tutvumist ahtake. Mitte, et ma nüüd selles valdkonnas „ujuksin“, aga võib väita, et nüüd oskan ka enda jaoks uuest vaatenurgast infotehnoloogiliste lahenduste välja töötamisele vaadata.

Külastasin huvi pärast nii ühe põhjamaa panga lehte kui ka erinevate ministeeriumite veebilehti, kuna nii panga- kui ka riigiteenused peavad olema kõikidele teovõimelistele inimestele iseseisvalt kättesaadavad. Tuleb tõdeda, et pangalehelt (otsisin infot avalehelt) ei leidnud ma ühtegi juhist selle kohta, kuidas peaksid erivajadustega inimesed pangateenuseid kasutama, milliseid abivahendid selleks on olemas ja kas panga enda veebileht toetab nt värvide (kontrastsuse) muutmist. Kuna pangateenused peaksid olema kõigile kättesaadavad, siis eeldaksin ma neilt veidi teistsugust (avatumat) lähenemist.

Igal ministeeriumi lehel, mida külastasin, oli lehe üleval keskel asuv link „Juurdepääsetavus“, mis on samasisuline kõikide ministeeriumite puhul. Ilmselt on ka mõistlik teha üks ja sarnane lahendus kõikidele riigiasutustele, mis hõlbustaks erivajadustega inimeste teenuste kasutamist. Nii ei pea kasutaja erinevate lehtede puhul otsima eraldi lahendusi, kuidas neid kasutada. Enamasti puudutab ligipääsetavuse lehe sisu informatsiooni, kuidas teenuseid kasutada – nt kasutada oma operatsioonisüsteemi või veebilehitseja lahendusi, kuid värvide muutmine on siiski ka sisse ehitatud. Huvitav on muidugi see, et õpetused puudutavad üksnes Microsofti ja Apple tooteid, kuid mitte enamlevinud vabavaralisi. Vaadates suurimat riigiteenuste keskkonda www.riik.ee, siis seal on informatsiooni rakenduse kasutamise kohta vähem, kuid saab erinevalt riigiasutuste veebilehtedest suurendada vaegnägijatele tarbeks teksti reavahet.

Kokkuvõtteks võib öelda, et käesoleva nädala teema oli hariv ja tulevikuks on mida endale kõrva taha panna erinevate teenuste arendamisel.

No comments:

Post a Comment